معرفی وبلاگ
صفحه ها
دسته
سخن روز
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 289102
تعداد نوشته ها : 108
تعداد نظرات : 52
Rss
طراح قالب
GraphistThem272

گاف جدید آقای میر حسین در مناظره با محسن رضایی

 آقای مهندس میر حسین موسوی در مناظره با محسن رضایی گاف‏های متعددی داشت که گاف او در حوزه اقتصاد به دلیل مشاورانش محل تامل بیشتر است.

به گزارش ثانیه‏نیوز، مهندس میر حسین موسوی در مناظره با محسن رضایی در حالی که آمار نادرستی از عملکرد اقتصادی‏اش ارایه می‏کرد گفت: ضریب جینی که منعکس کننده نابرابری درآمد در کشور است و نشان می دهد کشور به سمت شکافهای طبقاتی پیش می رود یا به سمت عادلانه، از 51 صدم «درصد» به 4 دهم «درصد» در سال 67 رسید البته این ایده‏آل نیست اما روندی را نشان می دهد.

 

لازم به ذکر است دانشجویان سال اول رشته اقتصاد می‏دانند که ضریب جینی عددی است بین صفر و یک  که در آن صفر به معنی توزیع کاملا برابر درآمد یا ثروت و یک به معنای نابرابری مطلق در توزیع است. دقت کنید که ضریب جینی فقط از برابری عددی صحبت می‌کند و ربطی به عدالت به معنای فلسفی آن ندارد.
در حالتی که منابع و ثروت‌های جامعه به صورت «کاملا عادلانه» بین افراد توزیع شده باشد،‌ ضریب جینی برابر صفر می‌شود. برعکس در حالت «توزیع کاملا نابرابر ثروت» در یک جامعه یعنی انحصار مطلق (همه ثروت جامعه دست یک نفر باشد در حالی‌که سایر افراد ثروتی معادل صفر دارند) ضریب جینی مساوی با یک خواهد بود.
همچنین دانشجویان سال اول رشته اقتصاد می‏دانند که ضریب جینی یک عدد است بین صفر و یک، و با درصد بیان نمی‏شود و این موضوعی مشهود است که اگر کسی ضریب جینی را با درصد اعلام کند گویی تاکنون این شاخص اقتصادی به گوشش نرسیده است.

 

 با وجود مشاورین اقتصادی چون بیژن نامدار زنگنه، فرشاد مومنی، طهماسب مظاهری و... بیان اینگونه شاخص‏های اقتصادی و ارایه آمار غلط موجب نگاه معنادار نخبگان اقتصادی به نگاه اقتصادی آقای موسوی دارد.


يکشنبه هفدهم 3 1388
X